Debata szkolna poświęcona zagadnieniom bezpiecznego poruszania się w finansach osobistych

Debata szkolna

W dniu 9 marca 2022 roku w ramach programu „Bezpieczni w finansach osobistych” Złote
Szkoły NBP II Edycja 2021/2022 odbyła się debata szkolna poświęcona zagadnieniom
bezpiecznego poruszania się w finansach osobistych. Debatę przygotowała i zrealizowała
Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej, którą dedykowano uczniom klas 7 i 8 ,
podczas 10 dni z ekonomią. W rolę eksperta wcielił się zaproszony przez Szkolną Drużynę
Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej pan Damian Zozula, człowiek z ponad 20-letnim
doświadczeniem w planowaniu i realizacji strategii biznesowych, w zarządzaniu e-biznesami i
wdrażaniu innowacji, ekspert globalnych instytucji finansowych, aktywnie uczestniczył w
wyścigu na budowę i rozwój systemów bankowości elektronicznych. W trakcie spotkań z
drużyną, w ciągu czterech miesięcy przygotowań do realizacji zadań, tłumaczył tematykę II
Edycji programu Złote Szkoły NBP.

Teza debaty oksfordzkiej pt. „Przeciętny Polak wie, jak poprzez inwestycje chronić swój
kapitał przed inflacją” w ciekawy i zaskakujący sposób potraktowała tematykę
bezpieczeństwa w finansach osobistych.
Pierwsi Mówcy obu stron wyjaśnili, jak rozumieją problematykę tezy, odnosząc się do
tematyki bezpieczeństwa w finansach osobistych.
Mówca 1 Propozycji, Gabrysia Harasiuk, udowadniała, że najlepszym rozwiązaniem jest
właściwa i rozważna inwestycja pieniądza. .Gotówka daje poczucie bezpieczeństwa ludziom i
Polacy widzą plusy jej posiadania. Większość obywateli uważa gotówkę za
najbezpieczniejszy środek płatniczy, min. ze względu na jej skuteczne zabezpieczenia, a także
łatwość przechowywania (portfel lub konto bankowe w banku).

Z kolei Mówca 1 Opozycji, Ewelina Szkiłądź, udowodniła, że przeciętny Polak w
dzisiejszych czasach, pomimo świadomości wysokiej inflacji i innych czynników, nie wie jak
uchronić swój kapitał przed inflacją, a na pewno zapomina o zachowaniu podstawowych
zasad bezpieczeństwa. Nie jest świadomy, jakie najlepsze rozwiązanie jest właściwe.
Mówca 2 Propozycji, Anna Zimnoch, twardo odparła kontrargumenty. Zwróciła uwagę
uczestnikom, że w ostatnim roku przybyło ponad pół miliona użytkowników bankowości
internetowej, co oznacza, że Polacy wiedzą jak i szukają możliwości ochrony swoich
pieniędzy. Zaakcentowała, że klienci samodzielnie, bez wychodzenia z domu dokonują coraz
więcej przelewów, zakładają lokaty czy na bieżąco kontrolują poziom swoich wydatków,
inwestycji i dlatego Polacy edukują się w zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu,
aplikacji bankowych i mobilnych.

Mówca 2 Opozycji, Gabriela Cybulko, odparła te argumenty. Podkreśliła, że przeciętny Polak
kupując, płacąc przez Internet, czy inwestując z myślą o pomnożeniu kapitału i ochronie
przed szalejącą inflacją, zapomina, zapomina o zasadach bezpieczeństwa np. o możliwości
zainfekowania komputera złośliwym oprogramowaniem. Polacy nie sprawdzają
wiarygodności stron internetowych, ani instytucji finansowych, czy konsultingowych. Nie
wiedzą, jak sprawdzić poprawność wiadomości email czy sms, a to właśnie świadomość, że
jedną z metod ochrony kapitału przed skutkami inflacji jest odpowiedzialne zarządzanie nim,
powinno być miara sukcesu przeciętnego Polaka.

Mówca 3 Propozycji, Monika Marchel, podobnie jak Anna Zimnoch kontynuowała obraną
argumentację drużyny. Stwierdziła, że lokaty bankowe to bezpieczna forma ochrony kapitału,
popularna dobrze znana i nie jest skomplikowana, a banki są objęte gwarancjami Bankowego
Funduszu Gwarancyjnego. Podejmują one właściwy sposób zarządzania ryzykiem bankowym
dlatego świadczą o bezpieczeństwie zgromadzonych środków każdego Polaka. Zdaniem
Propozycji, znamy zagrożenia związane z produktami finansowymi oferującymi wysoką
stopę zwrotu, czyli zysk. Stosujemy zasadę: jeśli potrafię – sam wybieram produkty
inwestycyjne i zarządzam kapitałem; jeśli nie – powierzam pieniądze profesjonalistom, co
świadczy o wzroście świadomości w obszarze „bezpieczeństwa finansów osobistych”.

Z kolei Mówca 3 Opozycji, Ola Franciszkowicz, nieugięcie odparła argumenty. Wizja
szybkiego osiągnięcia wysokich zysków działa na wyobraźnię początkujących inwestorów,
gdzie zapominają oni o ryzyku, które zawsze jest związane z inwestowaniem i gwarantuje
bezpieczeństwo w każdym aspekcie finansów osobistych.
Podsumowując argumentację swojej drużyny, Kacper Gryszkiewicz, reprezentant Propozycji,
podtrzymał tezę, iż „Przeciętny Polak wie, jak poprzez inwestycje chronić swój kapitał przed
inflacją, a w związku z tym, pozostawać bezpiecznym w sferze finansów osobistych.
Podpierając się wynikami badań podkreślił, że pandemia znacząco wpłynęła na postrzeganie
przez Polaków znaczenia wiedzy ekonomicznej – ponad połowa badanych po ostatnim roku
chce wiedzieć więcej na temat finansów i funkcjonowania gospodarki oraz
cyberbezpieczeństwa.

Jako ostatnia, do dyskusji włączyła się Julia Turkowska, Mówca 4 Opozycji. Definitywnie
odparła wszystkie kluczowe argumenty Propozycji. Jednoznacznie dała do zrozumienia
słuchaczom, że jesteśmy niecierpliwym narodem, chcemy zarabiać więcej i w szybszym
okresie czasu, pomijając takie kwestie jak zabezpieczenia infrastruktury bankowej, wnikliwe i
świadome zawieranie umów bankowych i zaciąganie różnego rodzaju zobowiązań
kredytowych.

Propozycja nie obroniła tezy, co dało zwycięstwo Opozycji. Do wyniku debaty przychylił się
jej ekspert, twierdząc, że teza nie mogła się obronić, ponieważ wiedza Polaków w obszarze
zarządzania bezpieczeństwem finansów osobistych jest w dalszym ciągu za mała.
Przygotowanie, organizacja oraz udział w debacie oksfordzkiej był dla Drużyny
Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej trudnym, ze względu na duży zakres tematyczny i
zasób pojęć, ale ciekawym i rozwijającym doświadczeniem. Przełamał w uczestnikach, nie
tylko strach przed wypowiedzią, czy wystąpieniem publicznym, ale dał impuls do twórczego
pojmowania wymagających i jednocześnie aktualnych tematów. Zdecydowanie popieramy
takie inicjatywy.