Przygotowania

O programie

Szkoła Podstawowa im. Stanisława Staszica przystąpiła do II Edycji Złote Szkoły NBP, który popularyzuje zagadnienia ekonomiczne w środowiskach szkolnych i lokalnych. Program ma na celu przygotowanie młodzieży do bezpiecznego i swobodnego poruszania się w świecie finansów oraz rozbudzenie postaw przedsiębiorczych i prospołecznych u młodych ludzi oraz ich domowników. Inicjatywa jest skierowana do uczniów klas VII-VIII, oraz młodzieży szkół ponadpodstawowych oraz ich nauczycieli. Szkoły, które decydują się na udział w programie, mają możliwość zdobycia prestiżowego tytułu „Złota Szkoła NBP” oraz atrakcyjnych nagród pieniężnych.

Celem programu jest przybliżenie pojęć i aspektów dotyczących bezpieczeństwa w finansach osobistych z perspektywy różnych sytuacji życiowych, wynikających z tematyki II edycji konkursu Złote Szkoły NBP – stąd też motto II edycji Bezpieczni w finansach osobistych. Realizując wszystkie zadania pozwoliliśmy sobie na rozwinięcie tematyki Przeciętny Polak wie, jak poprzez inwestycje chronić swój kapitał przed inflacją, co pozwoliło spojrzeć na bezpieczeństwo w finansach osobistych przez pryzmat zmian w związku z dynamiczną sytuacją ekonomiczną, gdzie rodzi się wiele pytań, a my szukamy odpowiedzi na wiele z nich. Taka sytuacja sprzyja kolejnym pytaniom. Jak bezpiecznie korzystać z gotówki? Na co powinniśmy zwrócić uwagę korzystając z bankowości elektronicznej i mobilnej? Czy nasza wiedza jest wystraszająca na temat cyberzagrożeń. Z drugiej strony, czy posiadając oszczędności, wiemy jak je bezpiecznie przechowywać, tak aby nie straciły, a zyskały? Inwestując, czy trzeba umieć oszacować ryzyko, a pożyczając, czy myślimy o pułapce rosnącego zadłużenia?

Podstawowe zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa finansów osobistych, które powinny być poruszone w realizowanych zadaniach programu Złote Szkoły NBP II edycji to:

  1. Gotówka jako powszechnie akceptowana forma płatności w Polsce. Jak bezpiecznie korzystać z gotówki i rozpoznawać zabezpieczenia polskich banknotów?
  2. Podstawowe zasady bezpieczeństwa w trakcie korzystania z bankowości elektronicznej i mobilnej.
  3. Ochrona danych i pieniędzy przed cyberzagrożeniami. Jakie konsekwencje finansowe niesie kradzież tożsamości?
  4. Zagrożenia związane z produktami finansowymi oferującymi wysoką stopę zwrotu.
  5. Bezpieczne przechowywanie pieniędzy. Jak są chronione depozyty w bankach?
  6. Ryzyko pułapki rosnącego zadłużenia. Co trzeba wiedzieć o szybkich pożyczkach?
  7. Sztuka zawierania zobowiązań finansowych. Jak korzystać z praw konsumenckich przy podpisywaniu umów?

Realizując trzy podstawowe zadania lekcja ekonomii, debata oraz warsztaty udało nam się poruszyć wszystkie zagadnienia, mniej lub bardziej, chociażby omawiając poszczególne tematy na spotkaniach z ekspertem Panem Damianem Zozula.

Każda Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej organizuje:

  1. Lekcję z ekonomią

Zadanie polega na przeprowadzeniu lekcji szkolnej na temat przewodni programu podczas dowolnego przedmiotu nauczanego w szkole. Może być przeprowadzona online w trakcie nauczania zdalnego. Lekcja powinna mieć charakter interdyscyplinarny, tzn. łączyć tematykę ekonomii z innymi dziedzinami wiedzy. Lekcja może być przeprowadzona przez jednego nauczyciela lub kilku nauczycieli różnych przedmiotów. Przykładowo: na lekcji matematyki umiejętności arytmetyczne mogą zostać wykorzystane do wyliczania raty kredytu, a na lekcji historii lub geografii uczniowie mogą poznać zagadnienie inflacji, śledząc skutki jej wahań w różnych państwach na przestrzeni lat. Lekcja może trwać więcej niż jedną godzinę lekcyjną.

  1. Szkolną debatę

Zadanie polega na organizacji debaty szkolnej poświęconej tematowi przewodniemu programu, z zaangażowaniem jak największej liczby uczestników. Można wybrać dowolną formę debaty. Debata może być przeprowadzona tradycyjnie w szkole lub w innym wybranym miejscu. Można ją również zorganizować przy użyciu dostępnych aplikacji internetowych do wideokonferencji. Do jej przeprowadzenia mogą być zaangażowani ekspert/eksperci, którzy powinni wyróżniać się wiedzą i doświadczeniem z zakresu tematu przewodniego.

  1. Warsztat uczniowski

Zadanie polega na przeprowadzeniu przez uczniów z drużyny zajęć edukacyjnych dla uczestników, które utrwalą w pomysłowy sposób praktyczne aspekty tematu przewodniego. Warsztat może być przeprowadzony np. z wykorzystaniem metody lekcji odwróconej, gry symulacyjnej czy studium przypadku, z użyciem materiałów edukacyjnych takich jak prezentacja, film czy karty pracy. Można przeprowadzić jeden warsztat lub cykl zajęć. Przy przygotowaniu warsztatu uczniowie mają wsparcie opiekuna merytorycznego, którym może być nauczyciel ze szkoły, z uczelni lub innej placówki naukowej.

Spośród wszystkich Złotych Szkół NBP zostaną nagrodzone szkoły, które najlepiej zrealizowały zadania. Nagrody zostaną przyznane za I, II i III miejsce, a także zostaną przyznane wyróżnienia w każdej kategorii zadań:

  • lekcja z ekonomią
  • szkolna debata
  • warsztat uczniowski