W dniach 14-15 marca 2022 roku w ramach programu „Bezpieczni w finansach osobistych” Złote Szkoły NBP II Edycja 2021/2022 poprowadzono warsztaty poświęcone zagadnieniom bezpiecznego poruszania się w finansach osobistych.
Zadanie polegało na przeprowadzeniu przez Drużynę Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej zajęć edukacyjnych dla uczestników klas 7 i 8, które utrwalą w pomysłowy sposób praktyczne aspekty tematu przewodniego. Warsztat został przeprowadzony z wykorzystaniem studium przypadku oraz z użyciem materiałów edukacyjnych takich jak prezentacja, film oraz karty pracy. Warsztaty odbyły się w zorganizowanym cyklu czterech spotkań, dwóch przeznaczonych klasom 7 oraz dwóch klasom 8. Zajęcia odbywały się rano na godzinie zerowej lub na siódmej godzinie lekcyjnej. W przygotowaniu warsztatu drużynę wspierał opiekun merytoryczny, koordynator projektu Agnieszka Bielska, z wykształcenia nie tylko pedagog, ale również ekonomistka.
Pierwszy cykl warsztatów został poświecony bezpieczeństwu obrotu gotówkowego oraz zasadom bezpiecznego korzystania z bankowości elektronicznej i mobilnej. Głównym celem było utrwalenie praktycznych aspektów wiedzy wśród uczestników warsztatów wynikającej z tematu przewodniego II edycji konkursu Złote Szkoły NBP dotyczących bezpieczeństwa w finansach osobistych. Natomiast cele szczegółowe objęły takie aspekty jak: pogłębianie wiedzy uczniów na temat cech i roli płatności gotówkowych, a także ryzyka związanego z posługiwaniem się gotówką, pobudzeniem wśród uczestników warsztatów wrażliwości na ryzyko związane z zagrożeniami płatności elektronicznych i mobilnych oraz cyberzagrożeń, zwiększenie umiejętności oceny swojej obecnej i przyszłej sytuacji finansowej z perspektywy nabytej wiedzy ekonomicznej oraz nabycie wiedzy ekonomicznej, kodeksu zasad bezpieczeństwa w trakcie korzystania z bankowości elektronicznej i mobilnej oraz cyberzagrożeń.
Przygotowując warsztaty, drużyna zadecydowała, że aby swobodnie wejść w tematykę bezpieczeństwa obrotu gotówkowego oraz cyberzagrożeń i pobudzić uczestników do działania, należałoby poznać ich opinię na temat przekonań dotyczących pieniędzy. Udało się, a większość wybrała przekonania co do finansów osobistych i gospodarowania pieniędzmi, nowe spojrzenie na cel posiadania gotówki np. „ pozwolą Ci przytulnie i wygodnie mieszkać”, czy „sfinansują twoją pasję”. Kolejno Anna Zimnoch, Monika Marchel, Gabrysia Harasiuk oraz Julia Turkowska wcieliły się w rolę trenerów. Przedstawiły Narodowy Bank Polski jako jedynego emitenta złotego. Do tego celu posłużyły się informacjami zamieszczonymi na stronie NBP: www.nbp.pl. Pracując w grupach, uczestnicy szukali zabezpieczeń na banknotach, które mieli przed sobą, próbując potwierdzić ich autentyczność. Weryfikując odpowiedzi, razem z grupą szukały odpowiedzi na pytanie: Jak nie zostać oszukanym? Podsumowując działania, przedstawiły zasady autentyczności banknotów. Kolejne ćwiczenie miało na celu wyłonić zasady bezpiecznego korzystania z Internetu. Na podstawie dwóch zdarzeń sytuacyjnych, uczniowie mieli za zadanie wykorzystać swój potencjał umiejętności, wiedzy oraz postaw do oceny zaistniałych sytuacji życiowych. Największą trudność stanowiło usystematyzowanie już zdobytej wiedzy. Natomiast, co zaskoczyło uczniów, to możliwość włączenia na komputerze czy telefonie funkcji, która uniemożliwia instalowanie oprogramowania z nieznanych źródeł, czy też to, że należy zabezpieczyć hasłem dostęp do domowego Internetu.
Drugi cykl warsztatów objął tematykę zawierania zobowiązań finansowych, a ryzyko zadłużenia. Cel główny był zbieżny z pierwszym cyklem warsztatów, a cele szczegółowe dotyczyły pogłębiania świadomości istnienia ryzyka związanego z zaciąganiem „szybkich pożyczek”, które są podstawą bezpieczeństwa finansowego, pobudzenia wśród uczestników warsztatów wrażliwości na ryzyko związane z pochopnym zaciąganiem zobowiązań, zwiększenia umiejętności oceny swojej obecnej i przyszłej sytuacji finansowej oraz nabycia wiedzy ekonomicznej, takiej jak umiejętność wyliczenia całkowitego kosztu zaciągniętych zobowiązań finansowych, czy podstaw warunków bezpiecznego zawierania zobowiązań finansowych.
Za jeden z elementów warsztatu, Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej przyjęła stworzenie wspólnie z grupą „Kodeksu bezpieczeństwa zawierania zobowiązań finansowych”. Warsztaty rozpoczęła burza mózgów. Uczniowie podzieleni na grupy, zastanawiali się nad wszystkimi skojarzeniami dotyczącymi różnic pomiędzy kredytem, a pożyczką. Po upływie wyznaczonego czasu, kolejno osoby wyznaczone przez drużyny dzieliły się spostrzeżeniami. Podsumowując działanie, Ambasadorki przedstawiły najważniejsze różnice pomiędzy wspomnianymi produktami finansowymi. Kontynuując, krótko omówiono czym jest zdolność kredytowa, rzeczywista roczna stopa oprocentowania i jak ją wyliczyć, a także koszty kredytu. Ze względu na trudność zagadnień, moderatorów warsztatów wsparła koordynator projektu. Finalizując warsztaty, Ambasadorzy zaproponowali case study. Porównując oferty przykładowych instytucji pożyczkowej i banku, uczestnicy odpowiadali na cztery kluczowe pytania, które posłużyły do stworzenia zapisu przykładowych zasad dotyczących świadomego i bezpiecznego dla klienta, zawierania zobowiązań finansowych.
Podobnie, jak przy projektowaniu i organizacji debaty szkolnej, tak i przy warsztatach Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej wykazała się zarówno umiejętnościami wypowiedzi, jak i wiedzą nabytą w trakcie przygotowań do realizacji zadań. Wszyscy starali się, aby warsztaty były urozmaicone, a stopień trudności zadań był odpowiednio dopasowany do wymagań szkoły podstawowej. Jesteśmy przekonani, że zaproponowane ćwiczenia to zadania aktywizujące, pobudzające do kreatywnego działania i efektywnie utrwalające praktyczne aspekty wiedzy dotyczące bezpieczeństwa w finansach osobistych.