W ramach konkursu „Bezpieczni w finansach osobistych” Złote Szkoły NBP – zadanie lekcja ekonomii, przeprowadzono interdyscyplinarne spotkania doradztwa zawodowego w klasach 7 oraz 8 Szkoły Podstawowej im. Stanisława Staszica w Suchowoli. Zajęcia odbywały się w godzinach porannych lub na siódmej godzinie lekcyjnej. Zajęcia prowadziła Pani Agnieszka Bielska, z wykształcenia nie tylko pedagog, ale również ekonomista. Uczniowie zostali wprowadzeni we wszystkie niezbędne pojęcia i aspekty dotyczące bezpieczeństwa w finansach osobistych z perspektywy różnych sytuacji życiowych, wynikających z tematyki II edycji konkursu Złote Szkoły NBP.
W ramach wstępu do zagadnień ekonomicznych przybliżono istotę i uwarunkowania dotyczące kompetencji finansowych. Uczniowie wraz z nauczycielem prowadzącym, podczas dyskusji kierowanej, doszli do wniosku, że współczesny rozwój społeczno - gospodarczy wymusza ciągły rozwój kompetencji, w tym finansowych. Wymaga również od ucznia klasy siódmej, czy ósmej dostosowywanie swoich umiejętności i wiedzy do dynamicznie zmieniającego się świata finansów osobistych, zwłaszcza w kontekście ich bezpieczeństwa (znajomość zabezpieczeń gotówki, prawidłowe posługiwanie się kartą debetową, bezpieczeństwo w Internecie, a cyberzagrożenia, jak phishing, malware, czy smishing). Zwróciliśmy uwagę na to, że kompetencje są opisywane jako pewien potencjał istniejący w człowieku, natomiast kompetencje finansowe, to połączenie opanowanej wiedzy finansowej (wiem co), umiejętności (wiem jak i potrafię) i postaw, które wynikają z naszych cech charakteru, a które powinniśmy traktować jako atut, mocną stronę, która uzupełnia potencjał człowieka i stanowi atrybut odpowiedzialności, bezpieczeństwa, szczególnie w finansach osobistych. Zaakcentowaliśmy znaczenie kompetencji finansowych w obszarze bezpieczeństwa finansów osobistych, a jakość podejmowanych przyszłych decyzji finansowych ma ogromne znaczenie w budowaniu również poczucia wartości i samooceny.
Kolejny etap lekcji to usystematyzowanie pojęć z zakresu finansów osobistych, takich jak: finanse osobiste, bezpieczeństwo w finansach osobistych, bezpieczne zarządzanie pieniądzem a bezpieczne inwestowanie, cyberzagrożenia, bank, lokata, kredyt, pożyczka, ale także gospodarstwo domowe, czy wynagrodzenie. Proponowana sytuacja dydaktyczna objęła pracę w grupach z wykorzystaniem zasobów źródłowych, kart pracy oraz prezentacji multimedialnej (załącznik 1- Mój potencjał wiedzy ekonomicznej, załącznik 2 – Umiejętności a kompetencje finansowe, załącznik 3 – Cechy charakteru a kompetencje finansowe oraz załącznik 5 - Słownik pojęć). W pierwszej kolejności chętni uczniowie wymieniali po jednej sytuacji, w której mogliby wykazać się wiedzą finansową, umiejętnościami, czy odpowiedzialnością finansową. Najczęściej padały odpowiedzi wskazujące na niebezpieczeństwo ze strony cyberzagrożeń, jak phishingu, czy próby wyłudzenia danych osobowych. Dużym zaskoczeniem okazała się znajomość tematyki bezpieczeństwa oszczędności, tzn. uczniowie zwrócili uwagę na to, że są one chronione przez banki i w pierwszej kolejności posiadając dodatkową gotówkę byliby skłoni ulokować ją właśnie tam, jako gwarancję zysku i bezpieczeństwa. Przy omawianiu definicji kredytu, pożyczki, padły stwierdzenia dotyczące podpisywania umów, gdzie kilka osób zwróciło uwagę na możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni, co w grupie wzbudziło ciekawość, a jednocześnie zdziwienie. Następnie, każdy indywidualnie zakreślał po trzy jego zdaniem najtrafniejsze cechy charakteru i umiejętności, które świadczą o byciu kompetentnym(ą) osobą zachowującą „bezpieczeństwo w finansach osobistych”. Na tym etapie najczęściej padały takie odpowiedzi jak: umiejętności – korzystanie z Internetu i poczty elektronicznej, obsługa komputera, czy poszukiwanie i przetwarzanie informacji; cech charakteru – odpowiedzialność, spostrzegawczość, czy logiczne wnioskowanie.
Kończąc zajęcia, wspólnie zaprojektowano mapę myśli „Bezpieczni w finansach osobistych”. Wstępny projekt, który został umieszczony w prezentacji multimedialnej Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej przygotowała na wspólnych spotkaniach. Mapa myśli, uważana przez pedagogów za innowacyjny sposób porządkowania i efektywnego zapamiętywania nowych informacji, dała impuls uczestnikom zajęć do reprezentowania postawy kreatywnego i krytycznego myślenia. Na koniec wybrana grupa zaprezentowała efekt swojej pracy.
Oceniając lekcje uczniowie podkreślali, że tematyka zajęć to nie łatwy obszar wiedzy do opanowania, ale poprzez, dyskusję, przykłady, ćwiczenia aktywizujące i wizualizację swoich myśli, łatwiej im zrozumieć istotę bezpieczeństwa w finansach osobistych.