W ramach zadania lekcji z ekonomią w Szkole Podstawowej im. Stanisława Staszica w Suchowoli odbyły się lekcje historii podczas 10 dni z ekonomią, które przypadły w marcu. Zajęcia prowadziła Pani Małgorzata Bagińska w klasach 7 i 8, ale również w klasie 5, gdzie uczniowie zostali wprowadzeni we wszystkie aspekty dotyczące pieniądza, a które obejmowały tematykę konkursu „Bezpieczni w finansach osobistych” Złote Szkoły NBP II edycja 2021/2022.
Tematyka zajęć objęła zdefiniowanie pojęcia „pieniądz”, jego cech i uzasadnienie dlaczego zamiana form barterowych na pieniądze w postaci monet i papieru była właściwa. Uczniowie projektowali własne wyobrażenie pieniędzy dawniej i dziś, w tym cech płatności. Dyskutowali i wymieniali znane formy płatnicze. Uczniowie poznając historię wymiany towarowej od początku dziejów człowieka, sami dociekali i podawali różne rozwiązania wymiany handlowej. Zanim pieniądz przybrał obecną formę, jego postacie przeszły długą drogę, rozpoczynając od barteru, pieniądza towarowego, płacideł, pieniądza metalowego, kruszcowego (moneta), papierowego (banknot), aż po pieniądz bezgotówkowy i elektroniczny.
Korzystając z takich metod pracy jak metoda poglądowa – projekcja filmiku z youtube ”Krótka historia pieniądza”, prezentacja multimedialna, pokaz z wykorzystaniem przygotowanych materiałów, scenki rodzajowe, czy ćwiczenia na wordwallu, uczniowie aktywnie uczestniczyli w zajęciach, angażując się reprezentowali postawy kreatywnego i krytycznego myślenia. Kolejno, podczas pogadanki i burzy mózgów, rozwijali umiejętność komunikowania się oraz argumentowania. Natomiast, prezentując rezultaty swojej pracy, efektywnie poszerzali wiedzę z zakresu finansów osobistych, również wiedzy z zakresu bezpieczeństwa finansów osobistych, poruszając aspekty zabezpieczeń pieniądza przed kradzieżą.
Poprzez pokazanie materiałów (muszelek, koralików, owoców, soli, monet, banknotów), chętni uczniowie uczestniczyli w scenkach rodzajowych – “którymi rzeczami możemy zapłacić w dzisiejszych czasach w sklepie”, gdzie podejmując dyskusję jakimi przedmiotami było łatwiej zapłacić, które było łatwiej przenieść, mogli lepiej zrozumieć istotę pieniądza oraz rozwinąć umiejętności w praktycznym działaniu. Uczestnicy zajęć wykonali również zadanie dotyczące drzewa genealogicznego pieniądza, z którym poradzili sobie doskonale.
Uczniowie dowiedzieli się, iż tak naprawdę pieniądz powstał jako towar, który ułatwiał wymianę. Zanim przybrał formę gotówki oraz kart płatniczych, jego postacie wynikały ze stopnia rozwoju technologicznego, gospodarczego ludności. W trakcie lekcji podkreślono, że pieniądz to przede wszystkim „powszechnie stosowany i akceptowany (z mocy prawa lub zwyczaju) środek płatności, trwale wyrażający ich wartość, bezpośrednio na nie wymienialny. Omówiono cechy pieniądza. Poruszono takie aspekty pieniądza, jak to, że występuje on w dwóch formach papierowej i metalowej, a jego głównym emitentem jest Narodowy Bank Polski.
Uczniowie poddali również dyskusji problem: Po co nam dziś pieniądze; czy naprawdę bez nich nie można żyć? Odpowiedzi były bardzo zróżnicowane, jednak wszyscy jednogłośnie stwierdzili, że bez pieniędzy nie da się żyć we współczesnych czasach. Pieniądz towarzyszy nam w codziennym życiu, na każdym kroku. Powszechnie go akceptujemy, jest trwały i podzielny oraz trudno – a na pewno coraz trudniej – go podrobić. Uczestnicy spotkania przychylili się również do znanego powiedzenia: „iż pieniądze szczęścia nie dają”, jednak w realizacji szczęścia bardzo pomagają”. Pieniądze są bardzo ważną częścią ludzkiego życia. Zapewniają nam stabilizację finansową, pewność dobrego życia. Dla wielu ludzi są one najważniejszym celem.
Zajęcia bardzo podobały się uczniom, aktywnie i z zainteresowaniem uczestniczyli w ich realizacji, a lekcje ocenili w skali od 1 do 5 na bardzo dobrą.