W ramach konkursu „Bezpieczni w finansach osobistych” Złote Szkoły NBP, lekcja z ekonomią, przeprowadzono zajęcia z informatyki w klasach 7 i 8. Prowadząca, Pani Barbara Olejniczak przybliżyła główne cele zajęć: „Ochrona danych i pieniędzy przed cyberzagrożeniami. Jakie konsekwencje finansowe niesie kradzież tożsamości?”, a które objęły poznanie przez ucznia pojęcia „cyfrowa tożsamość” oraz phishing, opanowanie umiejętności zabezpieczania danych w komputerze oraz nabycie umiejetności świadomego przestrzegania przez uczestników zasad bezpieczeństwa poruszania się po Internecie.
Zajęcia podjęły strategię konstruktywizmu, a więc prowadzący założył, że uczniowie poddani refleksji nad własnym doświadczeniem będą wnioskować, co okaże się doskonałym punktem wyjścia do dalszego rozumienia pojęć związanych z bezpieczeństwem w finansach osobistych, poprzez własną aktywność będą własnym czynnikiem determinującym wzajemne uczenie się. Według głównego założenia podjęto następujące aktywności dydaktyczne.
Wspólne czytanie fragmentu bajki o „Czerwonym Kapturku”, co miało na celu w przyjazny sposób przybliżyć tematykę zajęć i rozwinąć otwartość, wnioskowanie, logiczne myślenie. Następnie rozmowa na temat cyberzagrożeń (pytania i informacje do dyskusji zostały wykorzystane ze strony internetowej NBP, umieszczone w scenariuszu zajęć), konkretnie ukierunkowana na oswajanie uczniów z pojęciami dotyczącymi tematu. Kontynuując, wspólne oglądanie filmu „Phishing, czyli kłopoty to nasza specjalność” oraz „Jak bezpiecznie korzystać z sieci?”, co miało być wstępem do burzy mózgów: Jak się bronić przed Phishingiem?
W fazie podsumowującej, wraz z prowadzącym uczniowie spisali kodeks cyberbezpieczeństwa oraz rozwiązali Quiz „Jak rozpoznać maile przesłane przez uczciwego nadawcę, a które przez cyberprzestępców”. Odczucia uczniów okazały się bardzo pozytywne:
„Na lekcji informatyki dowiedzieliśmy się o kradzieży tożsamości i phishingu. Na tych dobrze poprowadzonych zajęciach rozwiązywaliśmy interaktywny quiz, który w przyszłości może pomóc nam rozpoznać, czy dana strona jest bezpieczna czy nie. Bardzo chciałybyśmy, aby takie lekcje powtarzały się częściej”.